[ENGLISH]
Lucas Bambozzi is a multimedia artist based in São Paulo, Brazil. His works are constituted by pieces dealing with media in a wide variety of formats, such as installations, single channel videos, short films and interactive projects. His works have been shown in solo and collective exhibitions in more than 40 countries, often collecting relevant awards and prizes. Was a visiting artist at the CAiiA-STAR Centre – currently operating as Planetary Collegium, where he has developed an extensive research about on-line privacy and pervasive systems, as part of his MPHIL studies, concluded in 2006 at the University of Plymouth, UK.
Took part in the collectives FAQ/feitoamãos and Cobaia, dealing with live video performances and media intervention projects in public spaces. Past exhibitions: Interconnect at ZKM, Karlsruhe/Germany (2006), Pensé Sauvage at Frankfurter Kunstverein in Germany (2007) Emergentes at Laboral, (2007/2008) Gijon/Spain and Fundación Telefonica (2008), Buenos Aires/Argentina, RE:akt!, reconstruction, re-enactment, re-reporting, exhibited both at ŠKUC gallery, Ljubljana/Slovenia and at Museum of Contemporary Art Rijeka/ Croatia (2009) and Restraint at Oboros Montreal/Canada.
His project Mobile Crash received an Honorary Mention at Ars Eletronica 2010 and took part in exhibitions at ISEA Dortmund, Germany. In 2011 had a retrospective show of his installations at Laboratório Arte Alameda, in México. Was awarded twice by the Vitae Foundation Arts Program and was acknowledged in 2012 with the prestigious Sergio Motta Prize. Along 2012 took part in exhibitions such as Tecnofagia (Instituto Tomie Ohtake, SP), ZERO1 Biennial (San Jose, EUA), WRO Media Art Biennale (Wroclaw, Poland) with pieces commissioned by the organizers.
Some curatorial projects include SonarSound (2004); Digitofagia (2004); Life Goes Mobile (Nokiatrends 2005 and 2006), Motomix (2006), O Lugar Dissonante (2009), ON_OFF (2012-2017), Visualismo exhibition among other shows. He is one of the initiators and curators of the arte.mov, International Mobile Media Art Festival (2006-2012) and the Labmovel project (Honorary Mention Ars Electronica 2013). He was one of the creators of Multitude, a contemporary art exhibition focusing artworks in confluence with the clash with the term multitude, Cidade Eletronika (2012-2018), Prenúncios + Catástrofe and AVXLab.
In his most recent projects Lucas has been engaged in critical approaches involving informational spaces and electromagnetic fields in public realm. He holds a PhD from FAUUSP with the research The Invisible Around: Art and Informational Spaces. Currently teaches at FAAP in São Paulo.
contact: bambozzi [at] gmail.com
https://linktr.ee/lucasbambozzi
[PORTUGUÊS]
Artista multimídia e pesquisador em novos meios. Produz vídeos, instalações, performances audiovisuais e projetos interativos, tendo trabalhos exibidos em mais de 40 países. Conduziu atividades pioneiras ligadas a arte na Internet no Brasil entre 1995 e 1999 na Casa das Rosas. Foi curador e coordenador de eventos como Sónar SP (2004), Life Goes Mobile (Nokia Trends 2004 e 2005) e Motomix 2006, Red Bull House of Art (2009) e Lugar Disssonante (2010), tendo atuado também em eventos coletivos como Mídia Tática Brasil (2004), Digitofagia (2005) e Naborda (2012). Foi artista residente no CAiiA-STAR Centre/i-DAT (Planetary Collegium) e concluiu seu MPhil na Universidade de Plymouth na Inglaterra com a tese Public Spaces and Pervasive Systems, a Critical Practice. É doutor em Ciências pela FAUUSP com a pesquisa Do Invisível ao Redor: Arte e Espaço Informacional, envolvendo a emergência de campos eletromagnéticos em espaço públicos
Como artista dedica-se à exploração crítica de novos formatos de mídia independente. Em 2010 foi premiado no Ars Eletronica em Linz/Austria com o pojeto Mobile Crash e em 2011 teve uma retrospectiva de seus trabalhos no Laboratório Arte Alameda, na Cidade do México. Em 2012 participou das exposições Tecnofagia (Instituto Tomie Ohtake, SP) e da Bienal Zero1 (San Jose, EUA) com trabalhos comissionados pelos organizadores. Entre 2013 e 2014 participa da Bienal de Artes Mediales no Chile, Bienal de La Imagen en Movimiento (BIM) em Buenos Aires, Gambiólogos 2.0 no Oi Futuro, BH, Singularidades, no Itaú Cultural em SP e WRO Media Art Biennale, em Wroclaw na Polônia. É criador e coordenador do Festival arte.mov – Arte em Mídias Móveis (2006-2012) e do Labmovel, um veículo criado para atividades laboratoriais e artísticas em espaços públicos (2012) que recebeu em 2013 menção honrosa no Prixars, do Ars Electronica. É um dos idealizadores e curadores do Multitude, um evento de arte contemporânea que tem como ponto de confluência o embate com o termo multidão. Fez a curadoria do projeto Visualismo (MAR Museu de Arte do Rio e Parque Lage, 2015), foi co-curador do projeto AVXLab (2917-2021), do Festival Cidade Eletronika (BH, 2018) e do projeto Prenúncios e Catástrofes (2018, Sesc Pompeia). São uma constante em seus trabalhos recentes as questões relacionadas ao conceito de espaço informacional e as particularidades de uma arte produzida a partir das mobilidades e imobilidades do contexto urbano. Seu ultimo filme, Lavra (2021) estreou em 11 salas de cinemas no segundo semestre de 2022. É professor na FAAP nos cursos de artes visuais e na pós-graduação em arte contemporânea e cinema expandido.